Airlie beach

Nu har vi lämnat 1770 och anlänt till airlie beach- igår rättare sagt! Vi bor på beaches, i helt ok rum med ac men äckligt kök. Dessutom har vi hittat två kackerlackor på rummet! Men det funkar, fick detta dessutom "gratis" i vårat whitsundayspaket! När man bokar "whitsundays" så bokar man en båt med mellan 10-40 pers ca och åker ut med en båt till fantastiska öar, umgås, snorklar och dyker! Vi har bokat med Apollo och imorgon kl 07.45 beger vi oss mot 2 nätter ute till havs! Ska bli sjukt kul och hoppas vi har vädret på vår sida!

Här i airlie beach är det förövrigt väldigt mysigt, man känner sig lite som hemma.  Lagom stort, nära havet (man kan dock inte bada där på grund av alla maneter) och vi bor precis vid lagunen där man kan bada. Så igår umgicks vi med några svenskar som vi har träffat tidigare på resan, pratade, drack och gick ut på kvällen, och idag har vi bara legat vid lagunen hela dagen. Riktigt skönt!

Lagunen! Riktigt fint och som vi har saknat o ligga på gräs haha!

Blev bjudna av Niklas på jellyshots!

Bilder från fraser Island del 3

Och så avslutar vi fraser Island med bilder på "övrigt"!

Bilder från Indiana head-fantastisk utsikt. Användes av aboriginerna som dödsstraff- bröt man mot reglerna knuffades man ned.
Ett väldigt skumt träd! Vi vet inte varför de såg ut såhär?
Gruppbild!

Skeppet som jag skrev om i inlägget "fraser Island"
Den fulaste bilden någonsin men såå rolig!
gruppbild på vår "bil" :)
Red canyon, skrev även om detta i "fraser Island" inlägget.
Jeeparna vi körde runt i!

Och campingen på kvällen!

Utvärdering hostel

Jag tanker paborja en lista med utvardering om vara hostel/boenden och sedan kommer jag uppdatera den listan vart eftersom vi aker vidare! Bra tips for dom som planerar en Australienresa och bra minne for mig!

Vi borjade ju var resa i Melbourne och aker langs kusten, sa jag borjar med det.

Melbourne- Har bodde vi pa greenhouse backpackers, vilket vi var nojda med! Rummen var frascha och vi bodde tillsammans med 4 stycken andra tjejer i ett "female beddoorm". Det fanns sanglampor vilket var bra nar man inte ville vacka dom andra tidigt pa morgonen/sent pa natten, och det var gratis wifi men dock blev detta ofta overbelastat och fungerade nastan bara mitt pa natten/tidigt pa morgonen, och oftast bara i det allmanna utrymmet. Det allmanna utrymmet hade manga soffor, dock inte sa frascha, och manga bord. Koket var oftast valdigt skitigt men det fanns gratis porslin i alla fall. Och gratis frukost! Stort plus. Rostbrod med smor, sylt, jordnotssmor och flingor med mjolk. Badrummen var de basta hittills pa resan! Det var "bas" men dessa var frascha, duschbasen likasa och manga handfat. Kaklat, vilket kandes nytt och frascht. Location: Mitt i city!  Pris: "dorm" (flera baddar) mellan 29-35 aud/natt, ca 200-300 per natt.

Sydney:  Vi bodde pa sydney backpackers och har tyvarr inte mycket bra att saga om detta, forutom att wifi var bra. Det var skitigt, och da menar jag som stora dammtussar vid sangen, inte gratis frukost, inte speciellt trevlig personal och avskyvarda toaletter/duschar. Koket var dock okej men det var val det enda. Dar bodde vi i 10 female beddoorm men hade inte ens en sanglampa sa man vackte alla om man behovde se. Brandlarmet gick aven en natt utan anledning, horde att detta var vanligt... Location: Mitt i city! Pris: 10 doorm 88aud/3 natter. Ca 500-600 kr. Vi bokade via booking.com vilka aven dom tog en avgift.

Byron Bay: Har bor vi pa backpacker inn, basta hittills! Riktigt skon stamning mellan alla och vad jag skulle kalla "chill". Finns en stor uteplats med grill, bord, pool, hangmattor osv, helt okej rum och helt okej toaletter/duschar. Bra och trevlig personal! Erbjuder ofta bbq och andra erbjudanden vilket ar roligt. Har ar det stallet dar vi har traffat och fatt kontakt med mest personer och det sager val allt om stamningen. Nar wifi val fungerar ar det bra, men kan hoppa av ibland. Kostar tyvarr men inte for oss som har bokat "surfcamp. Helt ok stort/frascht kok.  Har bor vi i ett mixted bedoorm och bor med tre killar, tva skona skaningar och en tysk. Finns tyvarr inte sanglampa/ac har men vi har inte storts av det da det ofta ar oppet ut till balkongen och fonstren samt en flakt i taket. Gratis solkram!!  Location: 3 min fran stranden och 5 min fran centrum, full pott! Pris: Detta fick vi med i paketet/schemat vi kopte pa resebyran happy travel sa jag ar inte saker, men skulle tippa pa 29-35 aud aven har.

Surfers paradise: vi bodde på the sleeping in, INTE vår stil. Man bodde som i olika rum i olika "lägenheter", i vår lägenhet var det 3 rum, vår tvåbädds och sedan två stycken med fyra bäddar. Och vi alla delade på EN dusch och toalett som luktade mögel, det fanns en liten toalett utan ens handfat också som man knappt fick plats på. Ingen ac, och skitigt. Dock var själva lägenheten fin med tv, soffor, bord och fina balkonger, men det vägde inte riktigt upp tyvärr. Gratis frukost dock, det är ett plus! Och gratis wifi, som fungerade helt okej.
Gratis solkräm även här dock. Precis som på backpackers inn så anordnade de gratis inträde till olika klubbar på kvällarna och barbeques. Location: 10 min från stranden, 5 min från city. Helt okej men inte det bästa. Pris: 32 aud/natt, bland de dyrare hittills!

Noosa: Här har vi bott på the dolphins beachhouse.Det har varit riktigt skönt då det är ett relativt "lugnt" hostel, policyn säger egentligen "ingen alkohol efter 19", "no goon" osv, detta hålls dock inte, det brukar sitta något bord på kvällarna och dricka ändå men inte mer en så. Så här har vi inte gjort mycket, vi har sovit, läst, bloggat.. Som omväxling alltså! Det har också varit rent och fräscht, ingen disk i köket osv. Helt okej trevlig/hjälpsam personal. Ett minus är dock att man måste checka ut och gå härifrån halv tio,  annars måste man betala 5 aud. Det är inte mycket men fortfarande lite dåligt då vi på alla andra hostel har setat kvar o väntat tills vår buss gått samt lämnat bagaget gratis. Ingen gratis frukost/solkräm. Gratis wifi som fungerar ganska bra! Gratis skjuts till "centrum" och även andra stranden, main beach. Location: 5-10 min från sunshine beach, 10 min med bil från centrum o närmsta mataffär, förutom en liten kiosk. Pris: 96aud/3 nätter

Rainbow beach:Har har vi bott pa fraisers in rainbow,vilket forst kandes som en katastrof och liknade ett fangelse med batonggolv, plattallrikar/muggar och saklart vaningssangarna. Det finns dock en stor bar och uteplats, dar man kan bestalla mat och dricka till skapliga priser pa kvallarna. Wifi kostar vilket ar ett stor minus. Det finns aven en pool. Gratis pannkaksfrukost mellan 07-07.45 varje dag! Gratis bagageinlamning. Vi bytte rum nar vi kom tillbaka fran fraser och det rummet var mycket fraschare, och helt ok toalett/dusch. Ett helt ok hostel med andra ord! Livemusik/dj's pa kvallarna. Location: 5 min fran stranden, annars ar den har staden valdigt ode. Finns inte mycket att gora alls forutom att aka till fraser eller ga till stranden. Finns en pytteliten mataffar som det tar 5 min att ga till. Pris: Osaker faktiskt da detta ingick i priset fran resebyran, skulle tippa pa 28-30 aud/natt.

1770: här har vi bott på cool bananas, som trots namnet har varit det bästa och fräschaste hittills! Väldigt billig, free wifi som är bra, gratis tvättmedel! Finns billig barbeque för ca 7 aud på kvällarna, dom städar köket tre ggr om dagen, fräscha toaletter uppdelade i herr/dam. Dock ingen ac, men det är inget som har stört så mycket då det är en stor takfläkt. Location: det är en pytteliten stad utan egentligen något "centrum" men 5 min till mataffären och kanske 10 min till stranden. Pris: vi betalade 25(!!) aud/natt- billigaste hittills! Under 200 kr. Det ska egentligen vara 28/natt vilket också är billigt.